duminică, 28 noiembrie 2010

Comparatie intre Evanghelia dupa Toma si evangheliile canonice ale Noului Testament


În prezenta lucrare vom privi la un subiect care oricând și la orice pas poate naște controverse, iar aceasta nu este intenția mea. Lucrarea are ca scop să răspundă unei întrebări destul de delicate, care a produs confuzie mare în viețile multor oameni. Este Evanghelia dupa Toma o evanghelie cu valoare ca și cele patru evanghelii ale Noului Testament, canonicizate? Nădăjduiesc ca prin prezenta lucrare să aduc lămurire în această privință. Chiar dacă anumite argumente vor fi cam sărăcăcioase, care nu vor impresiona pe cititor, nădăjduiesc ca totuși să aducă o lumină în ochii celui care citește această lucrare și este împotrivitor.
Întrebarea la care încerc să răspund este: Este Evanghelia după Toma o evanghelie în același sens ca evangheliile canonice? De ce da, sau de ce nu? Răspunsul meu din start este: NU. De ce nu? O să vedem în cele ce urmează.
Am citit Evanghelia după Toma dintr-o răsuflare(în sensul că nu am lăsat-o din mână până nu am terminat să îi citesc conținutul). Felul în care este scrisă este foarte captivant datorită faptului că ea conține anumite lucruri destul de interesante, iar altele foarte amuzante. Trebuie știut încă de la început că Evanghelia după Toma nu este în totalitate greșită, ba dimpotrivă. Citind-o, am putut observa cu ușurință învățăturile evangheliilor Noului Testament. Unele din aceste învățături sunt exact identice cu cele din evangheliile Noului Testament, altele au câte ceva adăugat, altele au câte ceva scos, iar altele nu au nimic de a face cu nimic din conținutul evangheliilor Noului Testament. De asemenea, trebuie menționat faptul că există câteva învățături în Evanghelia după Toma care sunt complet eronate(în sensul că ar intra cu ușurință cu învățătura Sfintei Scripturi, dacă ar fi comparate).
De ce nu este Evanghelia după Toma cu o aceeași valoare ca și evangheliile Noului Testament? Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie să știm faptul că Evanghelia după Toma nu este o evanghelie canonizată. Evanghelia după Toma este o evanghelie(o scriere) apocrifă. Scrierile apocrife sunt acele scrieri care nu au fost incluse în cărțile Sfintei Scripturi. Evanghelia după Toma nu este singura astfel de scriere, nu este singura scriere apocrifă. Dar, pentru că în lucrarea de față privim la această evanghelie, vom vorbi doar despre ea. Scrierile Scripturii, pentru a putea fi canonicizate trebuiau să treacă anumite teste. Doar cele care treceau aceste teste erau canonicizate, erau incluse în Sfintele Scripturi. Câteva principii generale au ajutat la determinarea cărţilor care ar trebui acceptate ca fiind canonice.
Apostolia a fost de o importanţă primordială. Autorul unei cărţi trebuia ori să fie un apostol ori să fi întreţinut asemenea relaţii cu unul din apostoli încât să ridice nivelul cărţii la cel al cărţilor apostolice. Un alt factor în determinarea alegerii unei cărţi a fost ca acea carte să fie adecvată pentru citire publică. Un al treilea factor a fost universalitatea cărţii. Mai mult, conţinutul ei trebuia să fie de un asemenea nivel spiritual, încât să o învrednicească de acest înalt grad. Şi, în fine, cartea trebuia să dea dovadă că a fost inspirată de Duhul Sfânt. Deși unele din aceste principii după care erau canonizate cărţile Scripturii, ea nu le-a îndeplinit pe toate. Tocmai de aceea nu a fost inclusă în canonul cărților Noului Testament.
Spuneam la începutul acestei lucrări că sunt unele diferențe între această evanghelie, între învățăturile acestei evanghelii și învățăturile evangheliilor canonizate. Tocmai de aceea, acesta este un motiv pentru care această carte nu a fost inclusă în canonul cărților Noului Testament.
Sfânta Scriptură ne spune că cine va scoate sau va adăuga la cuvintele Sfintei Scripturi să fie anatema(=blestemat). Prin urmare, Evanghelia după Toma nu ar trebui să fie privită ca având aceeași valoare ca și celelalte evanghelii care au fost canonizate. Sunt multe învățături care adaugă anumite lucruri față de ceea ce cuprind evangheliile canonice. Citind Evanghelia după Toma am observat că unele lucruri sunt foarte interesante. Chiar dacă ele nu apar în Sfânta Scriptură, ele sunt interesante. Nu au aceeași valoare ca și cuvintele/învățăturile evangheliilor canonizate, dar ar putea fi de un real folos pentru cel care interpretează Sfintele Scripturi. Nu vreau să fiu înțeles greșit, tocmai de aceea doresc să dezvolt puțin acest lucru. Spre exemplu, în unele cuvântări ale Domnului Isus, găsești anumite detalii care ar putea să îți fie de folos în Evanghelia după Toma, detalii pe care nu le găsești în evangheliile canonizate. Nu vreau ca prin aceasta să pun importanța evangheliilor canonizate mai prejos de importanța Evangheliei după Toma. Ceea ce vreau să afirm este faptul că unele din cuvântările Domnului Isus cuprind un lux de amănunte în Evanghelia după Toma, pe când în evangheliile canonice găsești doar învățătura. Tocmai de aceea am afirmat mai devreme că este destul de interesantă această evanghelie(anumite aspecte ale ei/anumite lucruri din ea) pentru cei care vor să dea învățături din Sfintele Scripturi.
Nu vreau să pun prea multă lumină pozitivă Evangheliei după Toma pentru că aș putea da impresia cititorului că s-a făcut o mare greșeală pentru că aceasta nu a fost canonizată. Nu, nu s-a făcut nici o greșeală prin faptul că nu a fost canonizată.
 Evanghelia după Toma, de asemenea conține și anumite lucruri care vin în contradicție cu învățătura Sfintelor Scripturi. Tocmai de aceea, acesta este un motiv demn de luat în considerare pentru care Evanghelia după Toma nu a fost canonizată și nu face parte din cărțile Sfintelor Scripturi. Spre exemplu, pot afirma cu certitudine(chiar dacă în urma acestei afirmații e posibil să se găsească împotrivitori), că ultima învățătură din Evanghelia după Toma este o învățătură cu totul și cu totul eretică. Nu se poate afirma așa ceva. Sincer, nici nu știu cum de s-a putut scrie așa ceva și cum unii oameni pot crede un astfel de lucru și prin urmare îl iau ca bun și ca principiu de viață. Ultima învățătură a Evangheliei după Toma spune că femeia trebuie să devină bărbat pentru a putea să intre în Împărăția Cerurilor, și anume: „Orice femeie care se va face pe sine bărbat va intra în Împărăția Cerului.” Această învățătură este cu totul greșită pentru că Scriptura ne redă un eveniment din viața Domnului Isus unde afirmă cea mai mare nevoie a omului pentru ca el să poată intra în Împărăția Cerurilor. Această nevoie a fiecărui om este descrisă în Ioan 3, și este nașterea din nou. Fiecare om care vrea să intre în Împărăția Cerurilor trebuie să se nască din nou. Fără nașterea din nou nu se poate să intre în Împărăția Cerurilor. O altă greșeală este în pilda oii pierdute. În Evanghelia după Toma sunt câteva lucruri scrise greșit, în comparație cu scrierile evangheliilor canonizate, și anume faptul că oaia pierdută e cea mai bătrână și un alt lucru e faptul că Domnul Isus i-a spus oii că pe ea o iubește mai mult decât pe toate celelalte nouăzeci și nouă, pe când noi știm că pe fiecare Dumnezeu ne iubește într-un mod egal pentru că în dragostea Lui nu este părtinire(nu este discriminare). Desigur că ar putea fi date și alte învățături care să ne slujească drept modele. Ideea pe care vreau să o afirm, în urma acestor exemple este aceasta: Evanghelia după Toma nu poate fi o evanghelie de aceeași valoare ca și evangheliile canonizate pentru că în ea găsim o mulțime de aberații contradictorii cu învățăturile evangheliilor canonizate.
De asemenea, Evanghelia după Toma conține și anumite învățături care nu sunt deloc prezentate în evangheliile canonizate. În încheierea acestei lucrări mai vreau să afirm un lucru. Deși se găsesc multe învățături biblice, sănătoase în această evanghelie, ea nu poate fi niciodată la nivelul evangheliilor evangheliilor canonizate. Un lucru care l-am remarcat cu privire la această evanghelie și care mi-a produs o oarecare tristețe este faptul că nu vorbește absolut nimic de moartea și învierea Domnului Isus Hristos. Probabil vei spune de ce sunt așa de indignat din cauza aceasta. Sunt indignat pentru că moartea și învierea Domnului Isus Hristos este esența evangheliilor canonizate, iar Evanghelia după Toma nu prezintă nicidecum această esență.
În concluzie vreau să spun că este recomandat a fi citită Evanghelia după Toma, a se lua din ea învățături bune, dar a nu se pune nici măcar la același nivel cu învățăturile biblice. Probabil vei spune de ce să se ia anumite învățături bune și să nu se pună la același nivel cu învățăturile biblice. Nu este o afirmație contradictorie? Nu, nu este. Apostolul Pavel spune: „Cercetați toate lucrurile și luați ce este bun.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu